W kontekście praktyki sądowej i pracy profesjonalnych pełnomocników, najistotniejsze zdają się pozostawać zmiany wprowadzające m.in. możliwość doręczeń profesjonalnym pełnomocnikom pism sądowych za pośrednictwem portalu informacyjnego w toku postępowania cywilnego, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 i w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich oraz przeprowadzania rozpraw lub posiedzeń jawnych przy użyciu urządzeń technicznych (umożliwiających przeprowadzenie ich na odległość).
Powyższe ma o tyle istotne znaczenie, że od tego momentu, wszelkiego rodzaju pisma sądowe kierowane do profesjonalnego pełnomocnika procesowego winny być doręczane przez Portal Informacyjny Sądu. Przepis art. 15 zzs9 Ustawy COVID (dotyczący doręczania pism procesowych za pośrednictwem portalu) nie ma jednak charakteru absolutnego - nie znajduje on bowiem zastosowania do pism, które podlegają doręczeniu wraz z odpisami pism procesowych stron lub innymi dokumentami niepochodzącymi od sądu, a także w sytuacji gdy doręczenie jest niemożliwe ze względu na charakter pisma (zarządzenie o odstąpieniu od doręczenia pisma za pośrednictwem portalu informacyjnego wydaje Przewodniczący).
Istotne z perspektywy ewentualnych konsekwencji procesowych zdaje się być przy tym to, że za datę doręczenia przedmiotowego pisma uznaje się datę zapoznania się z nim w portalu informacyjnym przez odbiorcę, a w przypadku braku zapoznania się z nim - pismo uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia umieszczenia pisma w portalu informacyjnym. Ustawodawca przyjmuje w tym zakresie swoistą fikcję prawną, przypominającą pozostawienie korespondencji w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
Drugą z istotnych zmian jest możliwość przeprowadzania rozpraw lub posiedzeń jawnych przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających przeprowadzenie ich na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku (posiedzenie zdalne). Powyższe, z perspektywy pracy profesjonalnych pełnomocników zdaje się być korzystnym rozwiązaniem, w szczególności dla pełnomocników prowadzących sprawy na terenie całej Polski – wyklucza to bowiem konieczność ich przemieszczania się w odległe części kraju i ponoszenia niejednokrotnie z tego tytułu wysokich kosztów.
Również i w tym przypadku ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki – tzn. od przeprowadzenia posiedzenia zdalnego można odstąpić w przypadku, gdy rozpoznanie sprawy na rozprawie lub posiedzeniu jawnym jest konieczne, a ich przeprowadzenie w budynku sądu nie wywoła nadmiernego zagrożenia dla zdrowia osób w nich uczestniczących. Nadto przewodniczący może zarządzić przeprowadzenie posiedzenia niejawnego, gdy nie można przeprowadzić posiedzenia zdalnego, a przeprowadzenie rozprawy lub posiedzenia jawnego nie jest konieczne.
Istotne pozostaje jednak to, że w przypadku gdy strona bądź osoba wezwana na rozprawę (posiedzenie jawne) nie posiadają urządzeń technicznych umożliwiających udział w posiedzeniu zdalnym poza budynkiem sądu, Sąd jest zobligowany do zapewnienia im możliwości udziału w posiedzeniu zdalnym w budynku sądu. W takiej sytuacji należy jednak, w terminie 5 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia zdalnego, złożyć odpowiedni wniosek do Sądu.
Finalnie warto wspomnieć o zmianach w zakresie obligatoryjnych elementów pierwszych pism procesowych. Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 15 zzs9 Ustawy COVID - pierwsze pismo procesowe wnoszone przez adwokata, radcę prawnego, rzecznika patentowego lub Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej musi zawierać adres poczty elektronicznej i numer telefonu przeznaczone do kontaktów z sądem, przy czym ewentualne uchybienie powyższemu stanowi w świetle przepisów brak formalny pisma.
Należy pamiętać, że te i inne regulacje, wprowadzone mocą Ustawy z dnia 28 maja 2021 roku o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, znajdują zastosowanie nie tylko w sprawach, których bieg rozpocznie się po dacie wejścia w życie ww. przepisów, ale również do spraw będących w toku, stąd tak istotne zdaje się być szczegółowe zapoznanie się z w/w przepisami.
Klikając w przycisk „Wyślij” lub „Aplikuj” bierzesz udział w procesie rekrutacyjnym, a Twoje dane będą przetwarzane Kancelaria Prawna VIA LEX L. Szcześniak i Wspólnicy Sp. k. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Danuty Siedzikówny 12, 51-214 Wrocław (Administrator danych osobowych), tym samym zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w zakresie wykraczającym poza zakres wymagany przepisami prawa, zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym, w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu. W każdym czasie możesz cofnąć ww. zgodę, kontaktując się z nami pod adresem: hr@krd.pl.
Pełną informację odnośnie przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz TUTAJ.
Twoje dane osobowe będziemy przetwarzać w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane
w ogłoszeniu, w oparciu o następujące podstawy: (1) przepisy prawa – dane wskazane w Kodeksie pracy (m.in. dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, kwalifikacje) i inne ustawy szczegółowe; (2) aby podjąć działania na Twoje żądanie przed zawarciem umowy (np. informacje o oczekiwanym wynagrodzeniu i Twojej dyspozycyjności dotyczącej rozpoczęcia pracy); (3) w oparciu o Twoją zgodę (np. Twój wizerunek, zainteresowania). Możemy przetwarzać Twoje dane osobowe zawarte w zgłoszeniu rekrutacyjnym także w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, jeżeli roszczenia dotyczą prowadzonej przez nas rekrutacji. W tym celu będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe w oparciu o nasz prawnie uzasadniony interes, polegający na ustaleniu, dochodzeniu lub obrony przed roszczeniami w postępowaniu przed sądami lub organami państwowymi. W oparciu o Twoją odrębną zgodę Twoje dane osobowe będziemy mogli przetwarzać także w celu prowadzenia przyszłych rekrutacji na różne stanowiska. Podanie danych osobowych wskazanych w przepisach prawa, niezbędnych do podjęcia działań na Twoje żądanie przed zawarciem umowy, jest wymagane, żeby wziąć udział w rekrutacji. W przypadku niepodania wymaganych danych osobowych, podjęcie współpracy może być niemożliwe lub będzie bardzo utrudnione. Podanie pozostałych danych jest dobrowolne. Masz prawo dostępu do swoich danych, w tym uzyskania ich kopii, sprostowania danych, żądania ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia podanych danych (na których przetwarzanie wyraziłeś zgodę lub przetwarzamy je na Twoje żądanie przed zawarciem umowy) do innego administratora danych. Masz także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu przez okres do jej zakończenia, jednak nie dłużej niż przez okres sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez nas Twojej aplikacji, a gdy wyrażasz zgodę na udział w przyszłych rekrutacjach przez czas do jej wycofania, jednak nie dłużej niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wyrażenia zgody. Cofnięcie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być dostawcy usługi publikacji ogłoszeń o pracę, dostawcy systemów do zarządzania rekrutacjami, agencje rekrutacyjne, dostawcy usług IT, podmioty z Grupy Kaczmarski (https://kaczmarskigroup.pl/grupa).
Korzystamy z rozwiązań technicznych, które mogą być dostarczane przez podmioty, które mają swoją siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym EOG, w tym do USA. Dostawcy takich rozwiązań to m.in. Microsoft, dlatego w określonych sytuacjach Twoje dane mogą być przekazywane do państw spoza (EOG). Transfer danych odbywa się na podstawie umów powierzenia danych osobowych zawierających standardowe klauzule umowne. Wykorzystywane zabezpieczenia danych osobowych analizowane są pod kątem ryzyk i mogą ulec zmianie, m.in. w przypadku przyjęcia przez odpowiednie organy nowych instrumentów prawnych służących zapewnieniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa danych osobowych przekazywanych poza EOG.