Interes prawny, a interes faktyczny w aktualnym orzecznictwie – udostępnianie danych z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców
Nowelizacja postępowania cywilnego z listopada 2019 roku, którą uważa się za rewolucyjną w zakresie doręczeń pism procesowych, w szczególności z powodu gruntownego przemodelowania ich sposobu oraz likwidacji instytucji „domniemania doręczenia”, czemu wyraz dały zmiany w brzmieniu art. 139 KPC oraz dodanie art. 139 1 KPC, spowodowała nie tylko problemy interpretacyjne, związane z implementacją nowych przepisów, ale także ożywiła sięganie po inne instytucje prawne, które dotychczas wykorzystywane były w mniejszym stopniu. W związku z likwidacją „domniemania doręczenia” na wierzycieli nałożono dodatkowy obowiązek związany z ustaleniem aktualnych danych adresowych dłużnika. Powyższa regulacja spowodowała, że wierzyciele coraz to częściej i chętniej sięgają po instytucje wynikającą z art. 46 ustawy o ewidencji ludności – wniosku o udostępnienie informacji z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców.
Za większym zainteresowaniem powyższym sposobem ustalania aktualnych danych adresowych przyszłych przeciwników procesowych, idą także problemy interpretacyjne i spory doktrynalne związane z ustalaniem tego, komu i na jakim etapie dane powinny być udostępnione. Z brzmienia art. 46 pkt. 2 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności, wynika, że dane zawarte w urzędowych rejestrach mogą być udostępniane „osobom i jednostkom organizacyjnym” (za które uznać należy: m.in. osoby fizyczne, bądź spółki prawa handlowego), jeżeli wykażą w tym interes prawny. Użycie przez ustawodawcę nieostrego pojęcia „interesu prawnego” powoduje, że granica między sytuacjami, które według organu są interesem prawnym, a które uznawać należy za interes faktyczny, ulega przesunięciu – na niekorzyść wierzycieli.
Dotychczasowa praktyka, jeszcze sprzed „dużej” nowelizacji, pozwalała na uzyskanie informacji o dłużniku na podstawie chociażby wystawionej i zaakceptowanej faktury VAT, podpisanej umowy o współpracy, której towarzyszyło racjonalne uzasadnienie. Aktualnie to już nie wystarczy. Praktyka rozwiązywania spraw w przedmiocie w/w wniosków, a kolejno orzecznictwo sądów administracyjnych zmierza w tym kierunku, że powyższe sytuacje pozwalają na uznanie, że wnioskodawca posiada interes faktyczny, jednak nie jest to wystarczające, aby wykazać interes prawny. W praktyce powoduje to sytuację, w której wierzyciele decydują się na kierowanie spraw do sądu, powołując się na ostatni znany adres przeciwnika, co znacznie wydłuża prowadzenie sprawy, często obliguje do włączenia do sprawy Komornika Sądowego, na którego nakłada się próbę doręczenia pisma w miejscu domniemanego miejsca pobytu (siedziby) dłużnika.
Powyższe spowodowane jest tym, że zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, za wystarczające do wykazania interesu prawnego jest dopiero zobowiązanie Sądu powszechnego do ustalenia danych, w przypadku, gdy dane adresowe przeciwnika procesowego nie są wystarczające do doręczenia odpisu pozwu, w myśl znowelizowanych przepisów z rozdziału II Kodeksu Postępowania Cywilnego – dotyczącego doręczeń.
Tym samym stwierdzić można, że o ile przepisy postępowania cywilnego nałożyły na wierzycieli obowiązek dokonania dodatkowych czynności w celu ustalenia danych adresowych dłużnika, co ma zapobiegać mechanicznemu wydawaniu nakazów zapłaty, o których dłużnicy nie mają pojęcia, to nie zagwarantowano żadnych, dodatkowych instytucji i narzędzi, które pozwolą na prawidłowe wykonanie tego obowiązku, co więcej, aktualnie istniejące zostały zaostrzone przez orzecznictwo.
W konsekwencji, w braku dodatkowych możliwości, powoduje to jedynie przedłużenie postępowania cywilnego oraz angażowanie dodatkowych organów w proces. Dlatego też postulatem de lege ferenda byłoby zapewnienie wierzycielom takich instytucji, które pozwalałyby na ustalanie adresów dłużników, zgodnie z intencją ustawodawcy dotyczącą nowelizacji procedury cywilnej, co do doręczeń pism procesowych.
Klikając w przycisk „Wyślij” lub „Aplikuj” bierzesz udział w procesie rekrutacyjnym, a Twoje dane będą przetwarzane Kancelaria Prawna VIA LEX L. Szcześniak i Wspólnicy Sp. k. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Danuty Siedzikówny 12, 51-214 Wrocław (Administrator danych osobowych), tym samym zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w zakresie wykraczającym poza zakres wymagany przepisami prawa, zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym, w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu. W każdym czasie możesz cofnąć ww. zgodę, kontaktując się z nami pod adresem: hr@krd.pl.
Pełną informację odnośnie przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz TUTAJ.
Twoje dane osobowe będziemy przetwarzać w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane
w ogłoszeniu, w oparciu o następujące podstawy: (1) przepisy prawa – dane wskazane w Kodeksie pracy (m.in. dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, kwalifikacje) i inne ustawy szczegółowe; (2) aby podjąć działania na Twoje żądanie przed zawarciem umowy (np. informacje o oczekiwanym wynagrodzeniu i Twojej dyspozycyjności dotyczącej rozpoczęcia pracy); (3) w oparciu o Twoją zgodę (np. Twój wizerunek, zainteresowania). Możemy przetwarzać Twoje dane osobowe zawarte w zgłoszeniu rekrutacyjnym także w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, jeżeli roszczenia dotyczą prowadzonej przez nas rekrutacji. W tym celu będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe w oparciu o nasz prawnie uzasadniony interes, polegający na ustaleniu, dochodzeniu lub obrony przed roszczeniami w postępowaniu przed sądami lub organami państwowymi. W oparciu o Twoją odrębną zgodę Twoje dane osobowe będziemy mogli przetwarzać także w celu prowadzenia przyszłych rekrutacji na różne stanowiska. Podanie danych osobowych wskazanych w przepisach prawa, niezbędnych do podjęcia działań na Twoje żądanie przed zawarciem umowy, jest wymagane, żeby wziąć udział w rekrutacji. W przypadku niepodania wymaganych danych osobowych, podjęcie współpracy może być niemożliwe lub będzie bardzo utrudnione. Podanie pozostałych danych jest dobrowolne. Masz prawo dostępu do swoich danych, w tym uzyskania ich kopii, sprostowania danych, żądania ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia podanych danych (na których przetwarzanie wyraziłeś zgodę lub przetwarzamy je na Twoje żądanie przed zawarciem umowy) do innego administratora danych. Masz także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu przez okres do jej zakończenia, jednak nie dłużej niż przez okres sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez nas Twojej aplikacji, a gdy wyrażasz zgodę na udział w przyszłych rekrutacjach przez czas do jej wycofania, jednak nie dłużej niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wyrażenia zgody. Cofnięcie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być dostawcy usługi publikacji ogłoszeń o pracę, dostawcy systemów do zarządzania rekrutacjami, agencje rekrutacyjne, dostawcy usług IT, podmioty z Grupy Kaczmarski (https://kaczmarskigroup.pl/grupa).
Korzystamy z rozwiązań technicznych, które mogą być dostarczane przez podmioty, które mają swoją siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym EOG, w tym do USA. Dostawcy takich rozwiązań to m.in. Microsoft, dlatego w określonych sytuacjach Twoje dane mogą być przekazywane do państw spoza (EOG). Transfer danych odbywa się na podstawie umów powierzenia danych osobowych zawierających standardowe klauzule umowne. Wykorzystywane zabezpieczenia danych osobowych analizowane są pod kątem ryzyk i mogą ulec zmianie, m.in. w przypadku przyjęcia przez odpowiednie organy nowych instrumentów prawnych służących zapewnieniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa danych osobowych przekazywanych poza EOG.