W dniu 7 marca br. na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęty został projekt zmian ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa opracowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Uzasadniając projektowane zmiany wskazano, iż stanowią one odpowiedź na społeczne oczekiwanie zmian w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości.
Czynnik ludzki stanowi podstawowy element na jakim opiera się wymiar sprawiedliwości, a zatem istotne, aby funkcje w wymiarze sprawiedliwości sprawowały osoby dające rękojmię prawidłowego i uczciwego wykonywania powierzonych im funkcji, tzn. takie, które w praktyce realizowałyby postulat niezależności i niezawisłości sędziowskiej.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że celem wprowadzanych zmian jest uproszczenie zasad wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa będących sędziami oraz urzeczywistnienie zasady reprezentatywności wszystkich grup sędziowskich w Radzie. Powyższe ma gwarantować wybór członków Rady przez Sejm, z grona kandydatów przedstawionych przez Marszałka Sejmu (prawo zgłoszenia kandydata przysługiwać będzie Prezydium Sejmu, grupie obejmującej minimalnie 50 posłów lub stowarzyszeniom sędziowskim).
Dalej wskazano, iż zwiększony winien zostać wpływ suwerena tj. Narodu na wybór kandydatów do pełnienia urzędu sędziego lub asesora sędziowskiego. Obecnie wybór ten mógł być przeforsowany przez gremium sędziowskie, bowiem tylko ośmiu spośród dwudziestu pięciu członków Rady nie stanowili przedstawiciele władzy sędziowskiej. Według wprowadzonych zmian Krajowa Rada Sądownictwa obejmować będzie dwa Zgromadzenia, które to niezależnie od siebie opiniować będą kandydatury, a wybranym, będzie mogła być osoba, która uzyska akceptacje obu Zgromadzeń. W skład Pierwszego Zgromadzenia wchodzić będzie: Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Minister Sprawiedliwości, Pierwszy Prezes Sądu Administracyjnego, czterech posłów oraz dwóch senatorów, a więc większość gremium stanowić będą przedstawiciele władzy ustawodawczej i wykonawczej. Drugie Zgromadzenie obejmować będzie pozostałych piętnastu sędziów zasiadających w Radzie. W praktyce uniemożliwiony zostanie więc wybór kandydata, który nie uzyska akceptacji środowiska politycznego. Odnotować należy, iż Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło się także do Krajowej Rady Sądownictwa o wyrażenie opinii co do projektowanych zmian, zakreślając termin 7 dni na ustosunkowanie się, z uwagi na pilny charakter prac, a zatem standardy demokratyczne zostały spełnione.
Projekt przewiduje 14 dniowy okres vacatio legis od dnia ogłoszenia ustawy.
Opracowano na podstawie komunikatu Ministerstwa Sprawiedliwości z dnia 07.03.2017 r. oraz uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw.
Klikając w przycisk „Wyślij” lub „Aplikuj” bierzesz udział w procesie rekrutacyjnym, a Twoje dane będą przetwarzane Kancelaria Prawna VIA LEX L. Szcześniak i Wspólnicy Sp. k. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Danuty Siedzikówny 12, 51-214 Wrocław (Administrator danych osobowych), tym samym zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w zakresie wykraczającym poza zakres wymagany przepisami prawa, zawartych w zgłoszeniu rekrutacyjnym, w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu. W każdym czasie możesz cofnąć ww. zgodę, kontaktując się z nami pod adresem: hr@krd.pl.
Pełną informację odnośnie przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz TUTAJ.
Twoje dane osobowe będziemy przetwarzać w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane
w ogłoszeniu, w oparciu o następujące podstawy: (1) przepisy prawa – dane wskazane w Kodeksie pracy (m.in. dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, kwalifikacje) i inne ustawy szczegółowe; (2) aby podjąć działania na Twoje żądanie przed zawarciem umowy (np. informacje o oczekiwanym wynagrodzeniu i Twojej dyspozycyjności dotyczącej rozpoczęcia pracy); (3) w oparciu o Twoją zgodę (np. Twój wizerunek, zainteresowania). Możemy przetwarzać Twoje dane osobowe zawarte w zgłoszeniu rekrutacyjnym także w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, jeżeli roszczenia dotyczą prowadzonej przez nas rekrutacji. W tym celu będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe w oparciu o nasz prawnie uzasadniony interes, polegający na ustaleniu, dochodzeniu lub obrony przed roszczeniami w postępowaniu przed sądami lub organami państwowymi. W oparciu o Twoją odrębną zgodę Twoje dane osobowe będziemy mogli przetwarzać także w celu prowadzenia przyszłych rekrutacji na różne stanowiska. Podanie danych osobowych wskazanych w przepisach prawa, niezbędnych do podjęcia działań na Twoje żądanie przed zawarciem umowy, jest wymagane, żeby wziąć udział w rekrutacji. W przypadku niepodania wymaganych danych osobowych, podjęcie współpracy może być niemożliwe lub będzie bardzo utrudnione. Podanie pozostałych danych jest dobrowolne. Masz prawo dostępu do swoich danych, w tym uzyskania ich kopii, sprostowania danych, żądania ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia podanych danych (na których przetwarzanie wyraziłeś zgodę lub przetwarzamy je na Twoje żądanie przed zawarciem umowy) do innego administratora danych. Masz także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu prowadzenia rekrutacji na stanowisko wskazane w ogłoszeniu przez okres do jej zakończenia, jednak nie dłużej niż przez okres sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez nas Twojej aplikacji, a gdy wyrażasz zgodę na udział w przyszłych rekrutacjach przez czas do jej wycofania, jednak nie dłużej niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wyrażenia zgody. Cofnięcie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być dostawcy usługi publikacji ogłoszeń o pracę, dostawcy systemów do zarządzania rekrutacjami, agencje rekrutacyjne, dostawcy usług IT, podmioty z Grupy Kaczmarski (https://kaczmarskigroup.pl/grupa).
Korzystamy z rozwiązań technicznych, które mogą być dostarczane przez podmioty, które mają swoją siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym EOG, w tym do USA. Dostawcy takich rozwiązań to m.in. Microsoft, dlatego w określonych sytuacjach Twoje dane mogą być przekazywane do państw spoza (EOG). Transfer danych odbywa się na podstawie umów powierzenia danych osobowych zawierających standardowe klauzule umowne. Wykorzystywane zabezpieczenia danych osobowych analizowane są pod kątem ryzyk i mogą ulec zmianie, m.in. w przypadku przyjęcia przez odpowiednie organy nowych instrumentów prawnych służących zapewnieniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa danych osobowych przekazywanych poza EOG.